Oddział przedszkolny trzylatków. Wychowawczyni – M. Materek .Materiały na środę

Temat: „ W naszym ogródeczku”

Zabawa muzyczno- ruchowa ( z Rodzicami lub rodzeństwem). Zachęcam do zabawy.

http://chomikuj.pl/joannakiersk/Pl*c4*85sy+z+brod*c4*85/03+Rolnik+sam+w+dolinie,5517276154.mp3(audio)

Rolnik sam w dolinie

Rolnik sam w dolinie, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik bierze żonę.

Żona bierze dziecko, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, żona bierze dziecko.

Dziecko bierze nianię, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, dziecko bierze nianię.

Niania bierze kotka, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, niania bierze kotka.

Kotek bierze myszkę, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, kotek bierze myszkę.

Myszka bierze serek, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, myszka bierze serek.

Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole

Tabliczki mnożenia ani podzielenia.

Koło się obraca, serek się przewraca:

Hejże, hejże, hejże ha, serek się przewraca.

Serek jest rolnikiem, (2x)

Hejże, hejże, hejże ha, serek jest rolnikiem.

  1. 1. Proszę przeczytać dziecku wierszyk:

„W naszym ogródeczku”- Hanna Zdzitowiecka

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki,

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki […]

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki –

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcje, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat wiosennych prac w ogrodzie na podstawie ilustracji oraz przeczytanego wiersza. Zapytać, jakimi przedmiotami wykonuje się określone czynności w ogrodzie. Następnie wyjaśnić pojęcie: sianie. Jakie kwiaty będą posiane w ogrodzie? Wspólnie z dzieckiem należy przypomnieć  nazwy kwiatów.

2.  „Co robi ogrodnik?” – zabawa ruchowa do fragmentu piosenki Pan ogrodnik J. Bernat. Naśladowanie czynności ogrodnika; poszerzanie słownika o nazwy czynności wykonywanych przez niego.

„Pan ogrodnik- Joanna Bernat

Przyleciała biedroneczka (dziecko biega po pokoju)

do naszego ogródeczka. (naśladuje fruwającą biedronkę)

Siadła na gałązce i tak obserwuje, (dziecko zatrzymuje się i zwraca się w stronę Rodzica.)

jak ciężko pan ogrodnik od rana pracuje.

Ref.: I łopatą kopie, kopie, kopie. (dziecko naśladuje kopanie łopatą)

I grabiami grabi, grabi, grabi. (dziecko naśladuje grabienie)

I nasionka sieje, sieje, sieje. (dziecko naśladuje sianie)

I grządki podlewa, i podlewa. (dziecko naśladuje podlewanie)

I słucha, jak mu ptaszek swą piosenkę śpiewa. – zabawę powtórzyć 2,3 razy.

Możemy pokolorować kolorowanki online : /www.kolorowankionline.net/wiosna-w-ogrodzie

Materiały na czwartek:

Temat: „ Cebule i cebulki”

  1. Burak i cebulka” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko chodzi po obwodzie koła,  i z Rodzicem osłuchuje się z piosenką i podejmuje próbę śpiewania. „ Burak i cebulka” sł. popularne na melodię „Krakowiaczek jeden” www.chomikuj.pl/AnuchA_90/Piosenki+Przedszkolne/Razem+w+przedszkolu+trzylatka+cd1/Burak+i+cebula,2107939477.mp3(audio)

Cebulka, cebulka

okrągła jak kulka

buraczka złapała,

potańcować chciała.

Buraczek, buraczek

miał czerwony fraczek.

Z cebulką tańcował,

nóżek nie żałował.

II „Sadzimy cebulę” – zajęcia tematyczne. Rodzic przygotowuje wcześniej wszystkie potrzebne rzeczy: małą doniczkę, ziemię, cebulkę i kubek z wodą. Informuje dziecko, co będą robić, jakie będą kolejne etapy działania. Zaprasza dziecko do stolika, na którym jest przygotowane stanowisko. Dziecko wykonuje kolejne etapy prac: nasypywanie ziemi do doniczki; wykonanie otworu w ziemi; umieszczenie cebuli we wgłębieniu; przysypanie cebuli ziemią; podlanie cebuli; umieszczenie doniczki na parapecie; sprzątnięcie miejsca pracy.

Proszę wyjąć z podręcznika nr 2 kartę 12. -– ćwiczenie spostrzegawczości połączone z pracą plastyczną. Dzieci łączą kwiaty z ich cieniami. Ozdabiają doniczki kolorowym papierem według własnych pomysłów.

Zabawa z dzieckiem -„Co robi ogrodnik?” – zagadki ruchowe z rymowanką. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic jest ogrodnikiem, chodzi przed nimi, mówi rymowankę (autor: K. Borecka) i naśladuje czynność wykonywaną przez ogrodnika. Dziecko zgaduje, co to za czynność. Potem następuje zmiana.

Treść rymowanki

Chodzę sobie po ogrodzie.

Zgadnij, co tu robię.

Materiały na piątek. Temat na piątek: „ Szukamy wiosny”

  1. Zapraszam do zabawy: „Gość” – zabawa paluszkowa według K. Sąsiadka. Ćwiczenie motoryki małej. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic wystawia rękę zaciśniętą w pięść, chowając kciuk, i mówi rymowankę, dziecko

naśladuje jego ruchy.

Gość

Krzysztof Sąsiadek

Ktoś się schował pod listkami. (dzieci wyciągają rękę zaciśniętą w piąstkę)

Pierwszy listek zabieramy, (dzieci prostują mały palec)

drugi listek zabieramy. (dzieci prostują serdeczny palec)

Zawiał wiatr, (dzieci dmuchają na piąstkę)

trzeci listek sam już spadł. (dzieci prostują palec środkowy)

Czwarty listek zabrał ktoś (dzieci prostują palec wskazujący)

i pojawił się nasz gość! (dzieci prostują i zginają kciuk)

Oczy, buzię, nosek ma; (dzieci wskazują części buzi)

główka gotowa raz-dwa. (dzieci łapią się za głowy i nimi poruszają)

Dzieci zastanawiają się, jakie zwierzątko mogło schować się pod listkiem. Przypominamy, jakie zwierzęta zasypiały na zimę.

  1. Proszę przeczytać dziecku opowiadanie  A. Galicy.

„Chomik szuka wiosny” Agnieszka Galica

Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął

się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

– Zimno – mruknął zaspany Chomik.

Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate

wierzbowe kotki.

– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.

– Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.

Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią

wierzbowe kotki.

Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.

– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.

– Brr… – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

– Może widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły

mówić.

Chomik poszedł dalej szukać wiosny.

W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki

na budowę gniazd.

– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały,

gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.

– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.

Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik

zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi.

– Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.

A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:

– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna

– i odleciał.

A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.

 Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica.: O kim jest wiersz?; Czego szukał chomik?; Co siedziało na gałązkach wierzby?; Jaka była pogoda?; Co zrobiły ptaki?; Kogo chomik spotkał na łące?; Z kim bocian pomylił Chomika?; Czy chomik znalazł wiosnę?.

  1. Zapraszam do kolorowanki chomika online: www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/uroczy-chomik?colore=online#

Życzę miłej zabawy. Pozdrawiam Mariola Materek