ODDZIAŁ TRZYLATKÓW- MATERIAŁY OD 08.06.- 10.06.2020R.

Witam serdecznie Rodziców i dzieci i zapraszam do dalszych spotkań z nauką i zabawą. Tematem najbliższego tygodnia będzie „Lato”- pora roku najbardziej wyczekiwana przez dzieci.

Poniedziałek 08.06.2020.

Temat: Kolory lata.

  1. „Razem z latem” – zapoznanie z piosenką. www.chomikuj.pl/bialy_asia/PIOSENKI/Razem+w+przedszkolu+trzylatka+cd2/Razem+z+latem,4415629681.mp3(audio)

sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Chodzi złote lato

w kapeluszu z kwiatów,

w rękach ma latawiec,

biega z nim po trawie.

Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)

Czasem dla ochłody

lato zjada lody.

Zajada je powoli,

gardło go nie boli.

  1. Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)
  2. „Ziarenko” – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wzrost rośliny. Rodzic pokazuje dziecku ziarenko fasoli i mówi: To małe ziarenko fasoli. Spróbuj się zamienić w tak malutkie ziarenka. Dziecko zwija się w kłębuszek i stara się zwinąć jak najciaśniej. Rodzic mówi: Posłuchaj historii o ziarenku.

Małe Ziarenko spało mocno, głęboko pod ziemią. Pewnego razu otworzyło jedno oko, ale

wokół było bardzo ciemno i zimno.

– Eee… Brrrr… Nic ciekawego – poszło spać dalej.

Pewnego wiosennego dnia Ziarenko poczuło, że wokół niego robi się coraz cieplej. Nie wiedziało,

skąd to uczucie, ale było ono bardzo miłe. Kolejnego dnia Ziarenko poczuło, że coś je

obmywa, a ziemia wokół jest coraz cieplejsza. Zapragnęło więcej i więcej obmywania i ciepła,

zaczęło poszukiwać. Wysunęło jedną rękę, a tam brrrrrr zimno, wysunęło drugą rękę w przeciwnym

kierunku.

– Ojej, ciepło, tak bardzo chce mi się pić, dużo pić, jeszcze i jeszcze – Ziarenko wyciągało rękę

do ciepła i wody, aż nagle… stało się wokół bardzo jasno. Ziarenko zapłakało.

– Co się stało? Nic nie widzę!

– Przyzwyczaisz się do mego światła – pogłaskało je Słonko swym promykiem.

– Pomożemy ci – szepnął szumiący, ciepły Deszczyk.

Przygotowujemy pojemniczek z ziemią i dajemy dziecku ziarenko fasoli aby je posadziło.

  1. Praca z KP2.37 – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

Wtorek 09.06.2020

Temat: Burza.

1.”Pietruszka” D. Gellner – poszerzanie wiedzy przyrodniczej na podstawie wiersza. Rodzic trzyma w ręku pietruszkę z nacią i recytuje wiersz.

„ Pietruszka”

Chodź tu do mnie pietruszko!

Opowiem ci na uszko o tym jak byłaś mała,

jak w nasionku zmieściłaś się cała,

jak cie mama posadziła w ogródku,

jak rosłaś powolutku…

Opowiem ci o tym na uszko, biało-zielona pietruszko.

I jeszcze na dodatek

zawiążę ci wstążkę na liściach,

żebyś była taka ładna jak kwiatek.

Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało historię pietruszki: Jaka pietruszka była na początku?; Co się działo

z pietruszką, że wygląda teraz tak pięknie i okazale?.

  1. Zjawiska atmosferyczne- rozmawiamy z dzieckiem na temat różnych zjawisk atmosferycznych i tłumaczymy dziecku jak należy zachować się w czasie burzy.
  2. Syk węża” – zabawa usprawniająca rozwój mowy, wydłużanie fazy wydechowej, utrwalanie nawyku mówienia na wydechu, usprawnianie warg i czubka języka, utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski.

Dziecko trzyma w rękach skakankę, ciągnie ją za sobą po linii prostej, falistej, zygzakowatej. Rodzic informuje dziecko, że skakanka to nasz wąż, będziemy syczeć jak te zwierzęta.

Syk węża” Ewa Małgorzata Skorek

Idzie sobie mały wąż.

Idzie i tak syczy wciąż.

s//s, s//s*

Idzie sobie tenże wąż

W stronę lasu, sycząc wciąż.

s//s, s//s*

Syczy, syczy wężyk mały.

W syku jego urok cały.

s//s, s//s*

Nikt nie syczy pięknie tak,

Ani krowa, ani szpak.

s//s, s//s*

Nie potrafi tak ropucha,

Nawet ta brzęcząca mucha.

s//s, s//s*

Twe syczenie, wężu mój,

Też podziwia pszczółek rój.

s//s, s//s*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dziecko powtarza za Rodzicem naśladując syk węża – jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiada z jednakowym natężeniem głosu głoskę s, robiąc jedną pauzę (//), w czasie której na chwilę wstrzymuje oddech.

Środa 10.06.2020.

Temat: Tęcza.

  1. Przepis na tęczę – poznawanie zjawisk atmosferycznych, rozpoznawanie kolorów tęczy, rozwijanie

pamięci. Rodzic rozkłada przed sobą biały obrus, pojemniczki z pociętą krepiną w kolorach tęczy (w jednym

pojemniku znajduje się krepina w jednym kolorze) i recytuje wiersz:

Przepis na tęczę” – Agnieszka Frączek

Weź bukiecik polnych wrzosów, (Rodzic rozsypuje łukiem fioletowe skrawki krepiny)

dzbanek chabrowego sosu, (Rodzic rozsypuje łukiem granatowe skrawki krepiny)

szklankę nieba wlej pomału,

garść niebieskich daj migdałów, (Rodzic rozsypuje łukiem niebieskie skrawki krepiny)

dorzuć małą puszkę groszku,

nać pietruszki wsyp (po troszku!), (Rodzic rozsypuje łukiem zielone skrawki krepiny)

włóż pojęcia dwa zielone

i zamieszaj w prawą stronę.

Dodaj skórkę od banana,

łąkę mleczy i stóg siana, (Rodzic rozsypuje łukiem żółte skrawki krepiny)

szczyptę słońca, dziury z serka

i cytryny pół plasterka.

Weź jesieni cztery skrzynki,

zapach świeżej mandarynki, (Rodzic rozsypuje łukiem pomarańczowe skrawki krepiny)

pompon od czerwonych kapci,

barszcz z uszkami (dzieło babci)…

Jeszcze maków wrzuć naręcze

i gotowe… (Rodzic rozsypuje łukiem czerwone skrawki krepiny)

Widzisz tęczę?

Rodzic pyta: Z czego w wierszyku powstała tęcza?; Jak naprawdę powstaje tęcza?; Jak nazywają się kolory, które można zobaczyć w tęczy?. Podczas rozmowy i wszystkich zabaw w tym dniu można wprowadzićelementy języka angielskiego: tęcza – rainbow, czerwony – red, pomarańczowy – orange,żółty – yellow, zielony – green, niebieski – blue, granatowy – navy blue, fioletowy – violet.

  1. „Tęczowy taniec” – rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia rozmachowe rąk. Dziecko otrzymuje długie paski krepiny ok. 1,5 m. Porusza się zgodnie z muzyką. Na hasło: Tęcza rysuje zamaszystymi ruchami łuki nad sobą, obserwuje zachowanie się pasków.
  2. Praca z KP2.38 – pośrednie poznawanie zjawisk przyrodniczych, poszerzanie wiedzy na temat barw. Dziecko podaje nazwy kolorów tęczy, wskazuje palcem miejsca nad i pod. Kończy kolorowanie tęczy, rysuje kwiaty pod tęczą, a nad tęczą ptaki.

Życzę powodzenia i miłej zabawy – M. Materek