Oddział trzylatków. Witam i zapraszam do nowych zadań.

Poniedziałek 27.04.2020r.

Temat: Sprzątanie świata.

  1. Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania piosenki „Śmieciu precz” S. Karaszewskiego.

www.youtube.com/watch?v=5I2mNIalpfA

Śmieciu precz” Stanisław Karaszewski

Gdy rano słońce świeci

wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki idą w ruch,

bo dokoła wielki brud.

Śmieci precz, brudzie precz!

Ład, porządek dobra rzecz!

Tu papierek od cukierka.

Tam po soku jest butelka.

Ówdzie puszka po napoju.

I pudełko może twoje.

Żyć nie można w bałaganie.

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj śmieciu do śmietnika.

Bałaganie, brudzie znikaj!

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza.

  1. Rozmowa  z dzieckiem na temat odpowiedzialności za przyrodę,

dostrzeganie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody na podstawie wiersza

„Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być”- D. Niemiec

Aby piękny był nasz świat,

nawet gdy masz mało lat,

żyj na co dzień ekologicznie,

wtedy wokół będzie ślicznie.

Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

Rodzic pyta: Czy podoba ci się nasza ziemia, nasz świat?; Jaki jest nasz świat?; Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?; Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?; Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?; Jak czułbyś się, gdyby wokół ciebie było mnóstwo śmieci?

  •  „Segregacja śmieci w parku” – praca z KP2.21. Rozumienie potrzeby niezaśmiecania

środowiska

 „Śmieci wrzucamy do kosza” – zabawa z elementem celowania. Przygotowujemy  wspólnie z dzieckiem papierowe kule, wystawiamy pojemnik lub pudełko i pozwalamy dziecku celować do kosza.

PAPIEROWE KULE ZOSTAWIAMY NA NASTEPNY DZIEŃ.

Wtorek 28.04.2020r.

Temat: Ekoprzyjaciele.

  1. Zapraszamy dziecko do zabawy pt. „Papierowe kule” Rodzic rozdaje dziecku kulki z gazet.

Zadaniem dziecka jest ułożenie ścieżki, po której dojdzie do lasu. Następnie dziecko przechodzi po ścieżce

stopa za stopą.

  • Jedzie pociąg – zabawa ruchowa połączona z opowieścią. Rodzic  mówi dziecku: Jedziemy na wycieczkę do lasu, by dowiedzieć się, co to takiego ekologia. Znam pewną sowę, która może nam wyjaśnić, co to takiego i czy to jest ważne. Dziecko z rodzicem ustawia się w pociąg i na melodię piosenki „ Jedzie pociąg z daleka” śpiewa:

„Jedzie pociąg” –D.  Augsburg

Jedzie pociąg z daleka,

na nikogo nie czeka.

Konduktorze łaskawy

zawieź nas do lasu,

nie zrobimy hałasu.

Chcemy, chcemy

do sowy, do sowy

mądrej głowy.

Ciuch , ciuch, ciuch, ciuch…

Następnie rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza pt. „ Co to jest ekologia?”- D. Klimkiewicza i W. Drabika.

„Co to jest ekologia” Danuta Klimkiewicz, Wiesław Drabik

Ekologia – mądre słowo,

a co znaczy? – powiedz, sowo!

Sowa chwilkę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

To nauka o zwierzakach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nimi, bo to wszystko,

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować

– powiedziała mądra sowa.

  •  Dziecko z pomocą Rodzica wykonuje pracę  plastyczno-techniczną z surowców wtórnych pt. „Ekoludek”  . Dziecko wykonuje Ekoludka z różnych dostępnych materiałów, np.: rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych

gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych.

Środa 29.04.2020r.

Temat: Czysta rzeka.

  1. Zaproszenie do wspólnej zabawy, które zaproponuje dziecko.

2.Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania wiersza pt. „Chora rzeka” (fragment)

Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

[…] ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

[…]

Chora rzeka nie narzeka,

tylko czeka, czeka, czeka…

Rozmowa na temat treści wiersza. Rodzic pyta: Co śniło się kotkowi?; Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?, Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?.

 O której rzece był wiersz?; O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki.

3.„Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody. Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik lub szklankę  z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości.

Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę lub coś innego co posiadamy w domu).

Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski, jak zmienia

się woda. Następnie Rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlało do wody. Podsumowanie eksperymentu. Rodzic  prowadzi rozmowę kierowaną z dziećmi na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

Czwartek 30.04.2020r.

Temat: Segregujemy odpady.

  1. Proszę zachęcić dziecko do nauki wiersza pt.” Posłuchajcie mojej prośby” –W. Broniewskiego. „Posłuchajcie mojej prośby” W. Broniewski

Jestem sobie kosz do śmieci.

Do mnie, do mnie chodźcie dzieci!

Stoję sobie przy tym świerku,

pełno chciałbym mieć papierków.

A ja jestem ławka szara.

Kto mnie lubi, niech się stara

nie podeptać mnie, nie pociąć,

bo cóż biedna mogę począć.

  • Rodzic czyta wiersz pt. „Robimy porządki”

Robimy porządki-autor nieznany

Wszystkie dzieci, nawet duże

posprzątają dziś podwórze.

A dorośli pomagają,

śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony,

cały szkiełkiem wypełniony.

W żółtym worku jest bez liku niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek – wiecie – papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy,

śmieci więc segregujemy.

Z ekologią za pan brat

mama, tata, siostra, brat.

Siostra, mama, tata, brat.

Możemy przygotować kilka śmieci i pozwolić dziecku posegregować zgodnie z treścią wiersza.

  • Praca z KP2.22 – zadaniem dziecka jest połączenie niebieskimi liniami przedmiotów papierowych z niebieskim koszem, a zielonymi liniami przedmiotów szklanych z zielonym koszem. Chętne dziecko określa, który śmieć nie pasuje do żadnego kosza i dlaczego.
  • Gra online segregacja odpadów.

www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci

Zapraszam do wspólnej zabawy pozdrawiam M. Materek