ODDZIAŁ TRZYLATKÓW 04.05-08.05.2020

Zapraszam Rodziców i dzieci do nowych zadań. M. Materek

Temat: Mój dom.- 04.05.2020r.

  1. „Domy z klocków” – konstruowanie domów z klocków. Rozmowa z dzieckiem na temat miejsca, w którym mieszkają. Dziecko podaje skojarzenia ze słowem dom. Następnie dziecko z Rodzicem siada na dywanie i wspólnie układają domy z klocków.
  2. „Dom” – słuchanie fragmentu wiersza A. Bernat.

Dom (fragment)-Anna Bernat

Zwierzęta kochają i łąkę i las,

a ryby swą rzekę jak nikt.

Ptaki tu drzewa mają,

by wracać do gniazd,

a kwiaty w ogrodzie swój świat […]

Na ziemi jest wiele i wiosek, i miast.

Jak wiele, któż zliczy je, kto?

Jedno miejsce jest nasze, by przeżyć swój czas,

o miejscu tym mówi się DOM.

Na ziemi, to każdy z nas wie,

jest miejsce, gdzie dobrze mu jest!

Rozmowa na temat wiersza. Dziecko  opowiada, gdzie mogą być domy zwierząt. Wypowiada się także na temat swojego domu.

2.„Nasze domy” – wspólne robienie makiety domów. Dziecko otrzymuje plastelinę, z której lepi swój domek. Następnie dziecko przykleja domek na makietę Kartkę z bloku) i dorysowuje kredkami np.: drzewa, kwiaty, drogi według własnych pomysłów.

Temat: Moja miejscowość.- 05.05.2020r.

  1. „Dymek” – słuchanie i nauka wierszyka E.M. Minczakiewicz.

„Dymek”- Elżbieta Maria Minczakiewicz

Leci dymek przez kominek,

a tuż za nim trzeci dymek!

Lecą razem przez kominek!

Rodzic rysuje to, co recytuje, a dziecko powtarza za nim.

  • Praca z KP2.25 – dziecko odszukuje na obrazku koła, koloruje je i liczy. Następnie rysuje drogi Toli i Tomka do domów.
  • „Kolorowe miasteczko” – słuchanie wiersza D. Gellnerowej oraz rozmowa na jego temat. Podczas recytacji wiersza Rodzic. rozkłada pięć domków z figur geometrycznych: zielone kwadraty, ciemnoczerwone

trójkąty, białe koła.

„Kolorowe miasteczko” D. Gellner

Nad kolorową rzeczką jest kolorowe miasteczko.

Domy są w nim zielone, a dachy ciemnoczerwone.

Koty- niebieskie, pomarańczowe są pieski, i gęsi, barwne jak pawie,

płyną po kolorowym stawie. A gdzie jest takie miasteczko? Nad kolorową rzeczką.

Rodzic zadaje dz. pytania:

Jakie kolory miały domy i ich dachy? Jakie były tam zwierzęta? Jakiego koloru były koty ii psy?

Następnie Rodzic prosi:

Policz, ile jest ułożonych domów.

  • Policz wszystkie dachy
  • Policz wszystkie….( możemy  zadawać inne pytania związane z wierszem)

Temat: Polska to mój kraj. -06.05.2020r.

  1. Mazurek Dąbrowskiego – słuchanie hymnu Polski. Kształtowanie umiejętności

rozpoznawania hymnu Polski jako symbolu narodowego, rozwijanie umiejętności

uważnego słuchania muzyki.

www.youtube.com/watch?v=s82ewEfteHs – strona z hymnem państowym

  • „Polska” – słuchanie wiersza R. Przymusa oraz rozmowa na temat jego treści. Rodzic, recytując wiersz, pokazuje dzieciom mapę Polski.

Polska

Ryszard Przymus

Polska – to taka kraina,

która się w sercu zaczyna.

Potem jest w myślach blisko,

w pięknej ziemi nad Wisłą.

Jej ścieżkami chodzimy,

budujemy, bronimy.

Polska – Ojczyzna…

Kraina, która się w sercu zaczyna.

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza, dziecko mówi, o jakim kraju była mowa w wierszu. Rodzic wyjaśnia słowa: ojczyzna, Wisła, kraina. Pyta: Co to znaczy, że jesteśmy Polakami i mówimy po polsku?. Pokazuje dzieciom, gdzie na mapie są: morze, góry, rzeka Wisła.

  • Symbole narodowe.

 puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/231756-symbole-narodowe-polski

Temat: Symbole narodowe- flaga.

  1. „Barwy ojczyste” – zapoznanie z wierszem Cz. Janczarskiego. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych, rozumienie słowa flaga, zapoznanie z barwami flagi Polski.

„Barwy ojczyste”  Czesław Janczarski

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel – serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

Rodzic wyjaśnia dziecku słowo flaga. Demonstruje dziecku flagę narodową. Omawia jej wygląd, zwraca uwagę na kolorystykę i ułożenie kolorów.

  • „Wars i Sawa” – słuchanie legendy W. Chotomskiej.

„Wars i Sawa” Wanda Chotomska

Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars.

Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:

Siedem fal mnie strzeże

i siedem błyskawic.

Kto się ich nie lęka,

niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał

się ani chwili:

– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od

brzegu, rozpętała się straszliwa burza.

– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.

– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.

– Zatopimy łódź! – groziły fale.

Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.

Kiedy był już w środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała tarczę

i miecz. I nagle… zmieniła się w piękną dziewczynę.

– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.

A potem było jak w bajce:

Żyli długo i szczęśliwie

dzielny Wars i piękna Sawa.

Rosło miasto nad Wisłą –

dzielna, piękna Warszawa.

Fale płyną jak dawniej…

Wiatr powtarza piosenkę.

– Jaki herb ma Warszawa?

– Syrenkę!

Rozmowa na temat legendy. Rodzic  pyta: Jak miał na imię rybak?; Jak miała na imię dziewczyna, którą postanowił uratować rybak?; Jak wyglądała dziewczyna?; Co straszyło rybaka?; Co Wars dostał od dziewczyny?; Jakie miasto założyli Wars i Sawa?; Nad jaką rzeką powstało miasto Warszawa?.

  • Praca z KP2.26 – dzieci kolorują flagę Polski zgodnie ze wzorem.

Temat: Symbole narodowe -godło.

1.”Znak” – słuchanie wiersza M. Łaszczuk.

„Znak” –Maria Łaszczuk

Czy wiesz, jaki to znak:

w czerwonym polu biały ptak?

Wiem – odpowiedział Jędrek mały.

– To jest znak Polski: orzeł biały.

Rozmowa na temat przeczytanego wiersza. Rodzic  wyjaśnia dziecku, co to jest symbol narodowy – znak Polski, którym jest orzeł biały. Rodzic prezentuje dziecku godło Polski. Dziecko opisuje, co na nim widzi. Poznaje nazwę ptaka na godle – orła białego.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/godlo-polski

2.„Symbole narodowe” – praca z wykorzystaniem W.36. Dziecko wycina obrazek przedstawiający godło Polski, rozcina na cztery części, układa według wzoru i nakleja na kartkę z bloku.

  • Dowolne zabawy z dzieckiem na świeżym powietrzu.

Pozdrawiam, życzę miłej zabawy M. Materek