Zapraszam Rodziców i dzieci do nowych zadań. M. Materek
Temat: Mój dom.- 04.05.2020r.
- „Domy z klocków” – konstruowanie domów z klocków. Rozmowa z dzieckiem na temat miejsca, w którym mieszkają. Dziecko podaje skojarzenia ze słowem dom. Następnie dziecko z Rodzicem siada na dywanie i wspólnie układają domy z klocków.
- „Dom” – słuchanie fragmentu wiersza A. Bernat.
Dom (fragment)-Anna Bernat
Zwierzęta kochają i łąkę i las,
a ryby swą rzekę jak nikt.
Ptaki tu drzewa mają,
by wracać do gniazd,
a kwiaty w ogrodzie swój świat […]
Na ziemi jest wiele i wiosek, i miast.
Jak wiele, któż zliczy je, kto?
Jedno miejsce jest nasze, by przeżyć swój czas,
o miejscu tym mówi się DOM.
Na ziemi, to każdy z nas wie,
jest miejsce, gdzie dobrze mu jest!
Rozmowa na temat wiersza. Dziecko opowiada, gdzie mogą być domy zwierząt. Wypowiada się także na temat swojego domu.
2.„Nasze domy” – wspólne robienie makiety domów. Dziecko otrzymuje plastelinę, z której lepi swój domek. Następnie dziecko przykleja domek na makietę Kartkę z bloku) i dorysowuje kredkami np.: drzewa, kwiaty, drogi według własnych pomysłów.
Temat: Moja miejscowość.- 05.05.2020r.
- „Dymek” – słuchanie i nauka wierszyka E.M. Minczakiewicz.
„Dymek”- Elżbieta Maria Minczakiewicz
Leci dymek przez kominek,
a tuż za nim trzeci dymek!
Lecą razem przez kominek!
Rodzic rysuje to, co recytuje, a dziecko powtarza za nim.
- Praca z KP2.25 – dziecko odszukuje na obrazku koła, koloruje je i liczy. Następnie rysuje drogi Toli i Tomka do domów.
- „Kolorowe miasteczko” – słuchanie wiersza D. Gellnerowej oraz rozmowa na jego temat. Podczas recytacji wiersza Rodzic. rozkłada pięć domków z figur geometrycznych: zielone kwadraty, ciemnoczerwone
trójkąty, białe koła.
„Kolorowe miasteczko” D. Gellner
Nad kolorową rzeczką jest kolorowe miasteczko.
Domy są w nim zielone, a dachy ciemnoczerwone.
Koty- niebieskie, pomarańczowe są pieski, i gęsi, barwne jak pawie,
płyną po kolorowym stawie. A gdzie jest takie miasteczko? Nad kolorową rzeczką.
Rodzic zadaje dz. pytania:
Jakie kolory miały domy i ich dachy? Jakie były tam zwierzęta? Jakiego koloru były koty ii psy?
Następnie Rodzic prosi:
Policz, ile jest ułożonych domów.
- Policz wszystkie dachy
- Policz wszystkie….( możemy zadawać inne pytania związane z wierszem)
Temat: Polska to mój kraj. -06.05.2020r.
- Mazurek Dąbrowskiego – słuchanie hymnu Polski. Kształtowanie umiejętności
rozpoznawania hymnu Polski jako symbolu narodowego, rozwijanie umiejętności
uważnego słuchania muzyki.
www.youtube.com/watch?v=s82ewEfteHs – strona z hymnem państowym
- „Polska” – słuchanie wiersza R. Przymusa oraz rozmowa na temat jego treści. Rodzic, recytując wiersz, pokazuje dzieciom mapę Polski.
Polska
Ryszard Przymus
Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza, dziecko mówi, o jakim kraju była mowa w wierszu. Rodzic wyjaśnia słowa: ojczyzna, Wisła, kraina. Pyta: Co to znaczy, że jesteśmy Polakami i mówimy po polsku?. Pokazuje dzieciom, gdzie na mapie są: morze, góry, rzeka Wisła.
- Symbole narodowe.
puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/231756-symbole-narodowe-polski
Temat: Symbole narodowe- flaga.
- „Barwy ojczyste” – zapoznanie z wierszem Cz. Janczarskiego. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych, rozumienie słowa flaga, zapoznanie z barwami flagi Polski.
„Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Rodzic wyjaśnia dziecku słowo flaga. Demonstruje dziecku flagę narodową. Omawia jej wygląd, zwraca uwagę na kolorystykę i ułożenie kolorów.
- „Wars i Sawa” – słuchanie legendy W. Chotomskiej.
„Wars i Sawa” Wanda Chotomska
Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars.
Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał
się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od
brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już w środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała tarczę
i miecz. I nagle… zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą –
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej…
Wiatr powtarza piosenkę.
– Jaki herb ma Warszawa?
– Syrenkę!
Rozmowa na temat legendy. Rodzic pyta: Jak miał na imię rybak?; Jak miała na imię dziewczyna, którą postanowił uratować rybak?; Jak wyglądała dziewczyna?; Co straszyło rybaka?; Co Wars dostał od dziewczyny?; Jakie miasto założyli Wars i Sawa?; Nad jaką rzeką powstało miasto Warszawa?.
- Praca z KP2.26 – dzieci kolorują flagę Polski zgodnie ze wzorem.
Temat: Symbole narodowe -godło.
1.”Znak” – słuchanie wiersza M. Łaszczuk.
„Znak” –Maria Łaszczuk
Czy wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak?
Wiem – odpowiedział Jędrek mały.
– To jest znak Polski: orzeł biały.
Rozmowa na temat przeczytanego wiersza. Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest symbol narodowy – znak Polski, którym jest orzeł biały. Rodzic prezentuje dziecku godło Polski. Dziecko opisuje, co na nim widzi. Poznaje nazwę ptaka na godle – orła białego.
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/godlo-polski
2.„Symbole narodowe” – praca z wykorzystaniem W.36. Dziecko wycina obrazek przedstawiający godło Polski, rozcina na cztery części, układa według wzoru i nakleja na kartkę z bloku.
- Dowolne zabawy z dzieckiem na świeżym powietrzu.
Pozdrawiam, życzę miłej zabawy M. Materek