ODDZIAŁ TRZYLATKÓW – 20.04.- 25.04.2020R. M. MATEREK

Poniedziałek -20.04.2020r.

Temat: Na polu.

1.Proszę pobawić się z dzieckiem w tradycyjną zabawę ruchową „Rolnik sam w dolinie” (fragment) , można tylko zaśpiewać.

„Rolnik sam w dolinie”- www.youtube.com/watch?v=_MfHDnNzwAY

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.

Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę, (dziecko-rolnik wybiera jedno dziecko-żonę i razem

tańczą w kole)

Hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę.

Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko. (dziecko-żona wybiera dziecko i razem tańczą

w kole)

Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.

Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka. (dziecko wybiera dziecko-kotka i razem tańczą

w kole)

Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka.

Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę. (dziecko-kotek wybiera dziecko-myszkę i razem

tańczą w kole)

Hejże dzieci hejże ha, kotek bierze myszkę.

Myszka bierze serek, myszka bierze serek. (dziecko-myszka wybiera dziecko-serek, które

wchodzi do koła i zostaje rolnikiem)

Hejże dzieci hejże ha, myszka bierze serek.

2. Proszę przeczytać dziecku wiersz pt. „ Pieczywo” B. Szut

Skąd na stole smaczny chlebek?

Rolnik sieje ziarno w glebę.

(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.)

Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik

kosi je z zapałem, potem młóci,

w swych maszynach

i wywozi plon do młyna.

Młynarz w młynie ziarno miele,

białej mąki robi wiele.

Mąka trafia do piekarza,

który ciasto z niej wytwarza.

Z ciasta robi i chleb, rogale…

W piecu piecze je wytrwale.

Jest pieczywo! Ślinka leci,

więc smacznego, dzieci!

3. Chleb i rogaliki” – degustacja pieczywa. Rodzic przygotowuje bochenek chleba oraz rogaliki, rozmawia z dzieckiem na temat pieczywa.

Dzieci opisują wygląd pieczywa, zapoznają się z nazwą pieczywo.

4. „Mało nas” – tradycyjna zabawa ruchowa. Dziecko z Rodzicem stoi w kole, porusza się w rytm melodii. Rodzic z dzieckiem śpiewa piosenkę.

„Mało nas”- sł. i muz. tradycyjne

Mało nas, mało nas

do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam

ciebie tu potrzeba.

Mało nas, mało nas

do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam

[Marysi] tu potrzeba.

Wtorek- 21.04.2020r.

Temat: Ale jajka.

  1. Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania wiersza D. Augsburga  połączonego z zabawą ruchową -„Rodzinka z podwórka”

„Rodzinka z podwórka”

Jestem kurka z podwórka

i stroszę piórka.

Jestem damą ze swojego podwórka.

Wszyscy mnie podziwiają,

bo też jestem świetną mamą.

Idą zawsze za mną kurczaczki –

żółciutkie pisklaczki.

A kogucik zwinnie ziarnka wygrzebuje

i kurce je daje.

Bo kogut i kurka to rodzinka z podwórka.

  • Praca z KP2.19 – dzieci przyglądają się kurom i wskazują tę, która zniosła więcej jajek oraz tę, która zniosła mniej jajek. Dzieci dorysowują jajko obok kury, która zniosła ich mniej. Następnie dowolnie koloruje jedną kurę.

3.  Proszę zapoznać dziecko z zabawą ruchową połączona z nauką wiersza E.M. Minczakiewicz  „Kurczątko” – Dziecko siedzi na dywanie

Rodzic recytuje wiersz, jednocześnie rysując na kartce.

Kurczątko E. M.  Minczakiewicz

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (Rodzic rysuje owal jako jajko)

Główkę wychyliło, (Rodzic  rysuje z boku koło jako głowę)

na dwie nóżki skoczyło. (Rodzic na dole dorysowuje dwie kreski jako nogi)

Następnie Rodzic prosi, by dziecko zajęło dowolne miejsce na dywanie. Dziecko mówi wierszyk, wykonując następujące czynności:

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (dziecko przykuca, robi nad głową daszek z rąk)

Główkę wychyliło, (dziecko rozchyla  ręce i wychyla  głowę)

na dwie nóżki skoczyło. (dziecko podskakuje)

  • „Wyścig jajek” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

 Dziecko otrzymuje piłkę pingpongową.

Dziecko, porusza się w pozycji na czworakach, dmucha na piłeczkę tak, aby doturlała się do mety (która może być oznaczona taśmą).

Środa -22.04.2020r.

Temat: Traktor.

2.Proszę narysować dziecku traktor lub wyszukać ilustrację z traktorem, podać  dziecku pocięty na cztery części obrazek traktora. Zadaniem dziecka  jest złożenie elementów w całość i naklejenie na kartkę. Dziecko kredkami uzupełnia obrazek według własnego pomysłu.

3. Proszę przeczytać dziecku wiersz „Traktor „C.P. Tarkowskiego.

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie, orze i bronuje –

bardzo ciężko tam pracuje.

Rodzic, czytając wiersz, wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa. Demonstruje ilustrację do wiersza. Dziecko opisują wygląd traktora. Rodzic zadaje pytanie: Ile traktor ma kół?. Dziecko z pomocą Rodzica, głośno liczy, gdy Rodzic  na ilustracji wskazuje koła.

  • Proszę podać dziecku kartkę z bloku i kredki, a dziecko rysuje pracę pt. „Droga dla traktora”

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat  wykonanej pracy ( droga, po której mogą jeździć traktory).

5.www.kolorowankionline.net/traktor-w-poluCzwartek -23.04.2020r.

Temat: Skąd się bierze ser?

  1. „Skąd się wzięło mleko?” – Rodzic przedstawia dziecku obrazek krowy. Omawia wraz z dzieckiem jej wygląd i sposób odżywiania. Demonstruje obrazek krowy na łące. Prowadzi rozmowę na temat mleka i jego wartości odżywczych.
  2. Proszę przeczytać fragment wiersza „Tylko nic nie mówcie krowie” H. Szayerowej, połączyć z rozmową na temat utworu.

„Tylko nic nie mówcie krowie” (fragment) – Halina Szayerowa

Nabiał – produkt

smaczny, zdrowy.

Dostajemy go

od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie.

Jak się krowa

o tym dowie,

to się jej

przewróci w głowie

i gotowa

narozrabiać.

I przestanie

nabiał dawać,

czyli:

masło,

mleko,

sery,

i śmietanę

na desery! […]

Rodzic wyjaśnia określenia nabiał. Demonstruje ilustracje związane z czytanym wierszem: krowę, mleko, masło, sery: biały, żółty, śmietanę. Rodzic pyta dziecko: Co może dać nam krowa?; Co można zrobić z mleka?

„Zdrowe jedzenie” – próbowanie produktów zrobionych z mleka. Dziecko rozpoznaje produkty mleczne i podaje ich nazwy: ser biały i żółty, jogurt, śmietana, masło. Próbują wszystkich artykułów.

Rodzic  przeprowadza rozmowę, dlaczego te produkty trzeba jeść (np. po to, by mieć zdrowe zęby, kości).

Piątek- 24.04.2020r.

 Temat: Czysto wokół nas.

  1. „Co to jest przyroda? „– wyjaśnienie określenia przyroda na podstawie wysłuchanego wiersza D. Gellner.

„Co to jest przyroda?”
– To drzewa i kwiaty,
liście i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
– Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze …
– Powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?
– Kochaj przyrodę!
Szanuj przyrodę!
Omijaj w lesie
Sadzonki młode!
– Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!

  • Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania drugiego wiersza pt. „ Obietnica” I. Salach połączonego z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.

„Obietnica” I. Salach

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

Rodzic omawia z dzieckiem, jak należy zachowywać się w lesie. Pyta: Czy w lesie możemy śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?. Jeszcze raz czyta dwa pierwsze wersy

wiersza.

  •  „Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic  wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad, np.:

 W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach;

W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;

Nie zostawiamy w lesie papierków;

W lesie zachowujemy się cicho;

Nie łamiemy gałęzi z drzew;

W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;

Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;

Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.

Kolorowanka

 www.kolorowankionline.net/idzie-wiosna

Życzę miłych zajęć, pozdrawiam M. Materek