Odział trzylatków- 25.05-29.05.2020r

. Zapraszam Rodziców i dzieci do wspólnych zajęć. Pragnę przypomnieć, że praca z dzieckiem w domu powinna przypominać ramowy rytm dnia pobytu dziecka w przedszkolu.

1. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

2. Poranne zabawy ruchowe uwzględniające różne formy ruchu.

3. Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe po zabawie, doskonalenie czynności higienicznych i samoobsługowych w łazience.

4. Zajęcia planowane- wg przesłanego scenariusza.

5. Pobyt na powietrzu.

6. Słuchanie i czytanie książek dla dzieci w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

7. OBIAD- kulturalne spożywanie posiłku, utrwalanie nawyku dbania o zdrowie, doskonalenie umiejętności posługiwania się sztućcami.

8. Relaks, odpoczynek dzieci – zabawy relaksacyjne, słuchanie muzyki relaksacyjnej – wyciszenie.

9. Zabawy dowolne w kącikach zabaw lub na powietrzu.

Temat tygodnia to „ Święto mamy i taty ”

Poniedziałek 25.05.2020r.

Temat: Moi rodzice?

  1. Proszę zachęcić dziecko do zabaw rozwijających sprawność fizyczną

– „Bocian i żaby” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko jest bocianem . Na dywanie rozkładamy kilka klocków.

Na sygnał Rodzica dziecko skacze obunóż pomiędzy klockami. Zabawę powtarzamy kilka razy, dziecko może również skakać na jednej nodze.

– „Przejście przez ławeczkę” – zabawa z elementem równowagi. Zamiast ławeczki używamy sznurka lub skakanki i układamy na podłodze.

Zadaniem dziecka jest przejść w sposób spokojny, stopa za stopą po sznurku.

– „Popatrz w lusterko” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, ręce ma wyciągnięte do przodu, trzyma  klocek oburącz. Na hasło: Przejrzyj się w lusterku unosi  ręce i przegląda się w klocku  jak w lusterku. Ręce nie mogą dotykać podłoża, dziecko nie może się podpierać na łokciach. Dziecko wykonuje ćwiczenie kilka razy, odpoczywając między kolejnymi powtórzeniami.

– „Balonik” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, wdycha powietrze nosem, trzyma dłonie przy ustach i naśladuje nadmuchiwanie

balonika – robi długi wydech. Następnie naśladuje spuszczanie powietrza z balonika: robi

wdech nosem, potem długi wydech, podczas którego wprawia wargi w drgania.

– „Chusteczka – maseczka” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i ma chusteczkę higieniczną. Trzymając chusteczkę

za jej górne rogi, zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi wydech ustami

tak, aby chusteczka odsłoniła twarz dziecka.

  • „Przeciwieństwa” – swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw.

 Przy dowolnie wybranej muzyce dziecko porusza się szybko, wolno, do przodu, do

tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności ruchowej Rodzic zaznacza przeciwny ruch, np. Teraz będziemy poruszać się do przodu, a teraz przeciwnie: do tyłu itp. Wg pomysłu rodzica.

  • Praca z KP2.31 – dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko łączy tylko koraliki okrągłe i przelicza je.
  • „Kwiat z dłoni” – przeliczanie w zakresie 1–5, rozwijanie ekspresji poprzez nadawanie nowego znaczenia przedmiotom.

 Dziecko siada do stolika, na tacy  są przygotowane dłonie wycięte z papieru,

papierowe kwiaty, listki, kokardki i  klej.

Dziecko przelicza swoje palce u jednej i u drugiej dłoni, przelicza palce papierowych dłoni. Nakleja dłonie na karton, na każdym palcu nakleja kwiat. Rodzic .pyta: Z ilu kwiatów masz bukiet?. Dziecko ozdabia kwiaty listkami i kokardką.

Materiały: wycięte z papieru dłonie, z kolorowego papieru kwiaty, listki. Przygotowujemy klej.

Wtorek 26.05.2020r.

Temat: Lubię robić niespodzianki. ( Jeśli dziecko nie ma obydwojga rodziców, należy umiejętnie wybrnąć z tematu tak, aby dziecku nie było przykro)

1. „Moi rodzice” – rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców.

Rodzic zaprasza dzieci do zabawy naśladowczej „Moi rodzice”. Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki.

W czasie pauzy dziecko dzieli się swoimi obserwacjami, np. tata naprawia szafkę, mama pracuje przy komputerze mama prasuje, tata wyrzuca śmieci, mama odpoczywa – wszystkie czynności dziecko naśladuje ruchem.

Dziecko siada w kole, Rodzic zachęca dziecko, aby przedstawiło swoich rodziców: jak mają na imię, gdzie pracuje, jak spędza z nimi czas.

2.   Nauka piosenki „Tralala dla mamy i taty”  i zachęcanie dzieci do przygotowania niespodzianki. „Tralala dla mamy i taty” –sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Moja mama jest kochana,

moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha,

tak zaśpiewam jej.

Ref.: Tralala, trampampam,

najpiękniejszą mamę mam.

Tralala, trampampam,

zaraz mamie buzi dam.

W domu, w sklepie, na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę,

to uśmiecham się.

Ref.: Tralala, trampampam,

wspaniałego tatę mam.

Tralala, trampampam,

mamie, tacie buzi dam.

3.  Jajo – usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia pionizujące język. Rodzic recytuje wiersz.

„Jajo”-Agnieszka Frączek

Lala Jula jajo lula.

Lula jajo lala Jula.

Delikatnie jajem buja,

bo w tym jaju sobie lula

Smok Alojzy, kawał zbója.

Jak się zbudzi, zacznie hulać.

Dziecko otrzymuje małą poduszeczkę  – to jego jajo. Dziecko kołysze woreczkiem na boki „lu-li, lu-li, lu-li”, śpiewa piosenkę-kołysankę „la-la-la-la”, nasłuchuje, czy smok Alojzy śpi. Dziecko podrzuca podusię i łapie ją oburącz. Kładzie poduszkę  przed sobą, wałkuje ją dłońmi i nuci „lu-li, lu-li, lu-li”.

 Wszystkim MAMOM  w ten piękny i radosny dzień pragnę złożyć najserdeczniejsze życzenia: długich lat w zdrowiu, szczęścia i wszelkiej pomyślności,
spełnienia najskrytszych pragnień, samych cudownych chwil w życiu i zawsze pociechy

ze SWOICH DZIECI.

Środa 27.05.2020r.

Temat: Moja rodzina.

  1.  Wiersz Krasnal z ciocią D. Gellner

Siadłam sobie

Pod paprocią.

Obok usiadł

Krasnal z ciocią.

Krasnal strasznie się

rozpychał

Kichał

i ze złością wzdychał:

– W takim tłoku

żyć nie sposób!

To nie miejsce

dla trzech osób!

Powiedziałam:-

no to wstań!

Będzie miejsce

dla dwóch pań.

Rodzic pyta: Kto wystąpił w wierszyku?; Dlaczego krasnal się złościł?; Co poradziła mu dziewczynka?;

Jaką wy macie radę dla krasnala?; Z kim przyszedł krasnal?; Kim jest ciocia?; Jak na imię mają wasze

ciocie?; Jak nazywamy inne bliskie osoby?; Jak nazywamy siostrę mamy, a jak jej mamę?; Jak mówimy

na tatusiów taty i mamy, kim dla nich jesteśmy?. Dziecko opowiada na temat swoich doświadczeń.

  • „Piłka” – zabawa ruchowa z elementem chwytu i ćwiczeniem mięśni brzucha. Dziecko otrzymuje

piłkę, siada w siadzie prostym, wkłada piłkę między stopy. Przechodzi do leżenia na plecach, wyciąga ręce

za głowę, podnosi nogi i przekłada piłkę ponad głową do rąk. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.

  • „Narysuj mamę, narysuj tatę” – rysowanie postaci, rozwijanie zdolności manualnych. Dziecko rysuje postać wybranego rodzica lub ich oboje na kartce A4.

Rodzic motywuje dziecko do pracy, jednocześnie diagnozuje jego umiejętności. Rozmawia z dzieckiem na temat  rodziców( dziecko podaje imiona, co lubią robić, ich ulubione dania, wspólne zabawy). Rysunek dziecka umieszczamy w widocznym miejscu.    

Czwartek 28.05.2020r.

Temat: Pomagam mamie i tacie.

  1. „Co to za przedmioty?” – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, rozwiązywanie zagadek literackich.

 Dziecko siedzi w kole Rodzic czyta zagadki.

Ta czupryna na długim patyku

zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku. (mop)

Kawałek tkaniny skromnie na ciebie zerka.

Zetrze kurz szybciutko, bo to mała… (ścierka)

Co to za maszyna z nosem długim jak u słonia?

Zbierze paprochy, brud z dywanu pokona. (odkurzacz)

Leży obok drzwi, bez słowa, cichutko.

Gdy wytrzesz w nią buty, będzie czyściutko. (wycieraczka)

Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie.

Jedna zmiecie piach, wyrzuci go druga. (zmiotka i szufelka)

  • „Co robię?” – zabawa z elementem pantomimy. Dziecko naśladuje czynności porządkowe, a Rodzic  odgaduje wykonywane czynności (np. zamiatasz, odkurzasz, wycierasz buty itp.).
  • Praca z KP2.32 – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, usprawnianie czynności manualnych. Dziecko wskazuje przedmioty służące do sprzątania i je koloruje.
  • „Tulipany”- kolorowanka online lub można wydrukować i dziecko maluje kredkami lub farbami.

Piątek 29.05.2020r.

Temat: Piknik rodzinny.

1. Powitanie piosenką – śpiewamy na melodię „ Panie Janie”

Dziecko

Witaj mamo, witaj tato!

Jak się masz? (x 2)

Wszyscy cię witamy. (x 2)

Bądź wśród nas. (x 2)

Rodzice:

Witaj córciu, witaj synku!

Jak się masz? (x 2)

Wszyscy cię witamy. (x 2)

Bądź wśród nas. (x 2)

2. Tralala dla mamy i taty – śpiewanie piosenki. Animacje ruchowe wykonane przez rodziców dla dziecka. Dziecko siada w wyznaczonym miejscu.

3. Rodzice przedstawiają  dziecku historię. Rodzic  czyta tekst, a drugi rodzic ilustruje tekst

Ruchem.

Kiedy dzieci poszły już do domu, w przedszkolu zapadła cisza, nawet mucha, która przebudziła się

z zimowego snu, schowała się gdzieś za firanką i ucięła sobie drzemkę. Powoli zapadał zmrok, ostatnie

prawie czerwone promienie słońca oświetlały regał z zabawkami.

Nagle zza rogu wymaszerowały klocki (rodzic, maszeruje, wychodzi na środek, trzyma

Klocki. Klocki się powitały i rozpoczęły zabawę. Na początku zbudowały mur, potem

płotek. Bardzo im się ta zabawa podobała. ( rodzic buduje mur z klocków)

Po cichutku podeszła do nich lala (rodzic z lalką), ładnie dygnęła, przywitała się

ukłonem, bo to była grzeczna lalka. Poprosiła klocki, aby zbudowały dla niej wieżę, taką ogromną, aż

do nieba. Klocki zaraz zabrały się za pracę , pracowały, ustawiały i stanęła piękna wieża. Lala zaklaskała w dłonie z uciechy.

Nagle wszystkie zabawki usłyszały hałas, jakby

jakaś wielka maszyna była blisko. To wyścigówka! Jechała bardzo szybko; wyścigówki inaczej nie

potrafią. Jej motor warczał bardzo głośno, a ona jechała prosto i zakręcała. Buuuuum – wjechała

w wieżę. Lala i klocki bardzo się zasmuciły. Ojej – złapała się za głowę wyścigówka. – Przepraszam,

jestem taka szybka, zaraz wam pomogę naprawić wieżę. I wszystkie zabawki zbudowały na nowo

budowlę. Bawiły się doskonale, gdy w drzwiach rozległ się odgłos klucza. (rodzic wraca na swoje

miejsce, zostawiając zabawki na podłodze). To przyszła pani Kasia , pokręciła głową, złapała się pod boczki, westchnęła i posprzątała zabawki. Pomyślała: muszę porozmawiać

z dziećmi, aby odkładały zabawki po zabawie.

Dziecko bije brawa dla rodziców.

  • „Tulipany” – konstruowanie według wzoru z wykorzystaniem W.36. Dziecko wypycha wszystkie elementy. Rodzic  prezentuje sposób złączenia poszczególnych elementów. Wykorzystuje również pomalowane przez dzieci rolki. Pomaga dzieciom przy wykonaniu zadania.
  • Zapraszamy dziecko na wspólny spacer i na lody lub pyszny deser w domu.

Życzę miłych zabaw z dziećmi. Pozdrawiam Mariola Materek