Tematy zajęć dla oddziału trzylatków 30.03.-03.04.2020

Temat: „ Wiosenne pączki” 30.03.2020

1. „Oznaki wiosny” – zabawa dydaktyczna. Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat oznak wiosny. Poprosić dziecko, aby wymieniło oznaki wiosny.

2.”Kotki marcowe” – słuchanie wiersza J. Kulmowej. Proszę przeczytać dziecku wiersz.

„Kotki marcowe”  Joanna Kulmowa

Na wierzbie

nad samym rowem –

srebrne kotki marcowe.

Na deszczu i na słocie

srebrnieją im futra kocie.

Plucha

i zawierucha.

Nie ma mamy, co wyliże brzuch do sucha.

Ale kotki marcowe nie piszczą.

Huśtają się na gałązkach.

Mruczą:

– Nareszcie wiosna!

I sierść mają coraz srebrzystszą.

Proszę porozmawiać z dzieckiem  na temat treści wiersza. Dziecko odpowiada  na pytania Rodzica.: O czym jest wiersz?; O jakich kotkach była mowa w wierszu?; Jaki kolor mają kotki na wierzbie?; Czy wiecie, jak inaczej można nazwać te kotki?.

„Kotki na gałązkach” – zabawa sensoryczna. Rodzic  prezentuje dziecku  gałązki wierzbowe z baziami. Dziecko ogląda je, dotyka i głaszcze nimi swoje policzki. Rodzic  prosi, by dziecko  określiło jakie są bazie w dotyku: miękkie, miłe, puszyste.

Dziecko określa też ich kolor, wielkość.

3. „Bazie” – praca plastyczno-techniczna. Wykonanie gałązki z baziami. Dziecko nakleja kulki z waty na gałązki.

4. Uciekaj, myszko – zabawa muzyczno-ruchowa, Proszę wspólnie kilka razy zaśpiewać piosenkę. Jeśli mamy warunki możemy się pobawić

Uciekaj, myszko, do dziury,

bo ciebie złapie kot bury.

Do dziury myszko, do dziury,

by cię nie złapał kot bury.

Bo jak cię złapie w pazury,

to już nie wrócisz do dziury.

5.  Proszę zachęcić dziecko do uważnego wysłuchania wiersza J. Kulmowej „Pączki”

Pączki –Joanna Kulmowa

Przyszły do sklepu zajączki:

– Podobno tutaj są pączki,

chcemy zobaczyć, czy świeże.

– Proszę, niech zając wybierze.

Zając się złapał za głowę:

– Dlaczego takie brązowe?

Pączki są przecież zielone.

I wziął braciszka na stronę.

I szepnął: – Zostawmy je lepiej,

nie warto kupować w sklepie.

Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa,

najświeższe zjemy wprost z drzewa.

 Proszę zwrócić uwagę na wieloznaczność słowa: pączki.

Przy takiej okazji możemy dokonać degustacji pączków. Smacznego

.

Temat: „ Witamy powracające ptaki” 31.03.2020

  1. „Hej, zielona żabko – osłuchanie z piosenką i zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence.

Dziecko słucha uważnie tekstu i melodii piosenki. Następnie odpowiada  na pytania Rodzica.: O jakich zwierzątkach jest piosenka?; Jak porusza się żabka?; Jak porusza się rybka?; Jak porusza się pszczółka?. Dziecko naśladuje sposoby poruszania się tych zwierząt. Następnie Rodzic. włącza ponownie nagranie. Dziecko próbuje śpiewać. Między zwrotkami wykonuje odpowiednie ruchy. Link:/chomikuj.pl/cool2rka/*c5*9apiewanki+pokazywanki/09+-+Hej*2c+zielona+*c5*bcabko,2443628037.mp3(audio) 

Hej, zielona żabko –sł. i muz. Katarzyna Kulikowska

Hej, zielona żabko,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie skaczesz.

Skakać naucz mnie.

Hej, złota rybko,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie pływasz,

Pływać naucz mnie. Hej, żółta pszczoło,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie fruwasz,

Fruwać naucz mnie.

  • Proszę przeczytać dziecku wiersz pt:

„Wiosna idzie” –Ewa Szelburg-Zarembina

Przyleciały skowroneczki

z radosną nowiną,

zaśpiewały, zawołały

ponad oziminą:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska

w bielutkich kapotach,

klekotały, ogłaszały

na wysokich płotach:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Po łąkowych błotach!

Przyleciały jaskółeczki

kołem, kołujące,

figlowały, świergotały

radośnie krzyczące:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Prowadzi ją słońce.

Rodzic  pyta dziecko: Jakie ptaki występowały w wierszu?; Co robiły te ptaki?; Kto prowadził wiosnę?. Proszę pokazać dziecku zdjęcia lub obrazki: jaskółki, bociana i skowronka.. Rodzic informuje, że są to ptaki zwiastujące wiosnę, które przyleciały z ciepłych krajów.

Proszę wykonać  kartę pracy nr.13. oraz „Ptasie memory” z wykorzystaniem kart memory z wyprawki -31.

Temat: „ Pierwsze kwiaty” 01.04.2020

  1. Proszę przeczytać dziecku wierszyk pt. „Jak pięknie jest na świecie” –Dominiki Niemiec

Nie mogę uwierzyć, jak pięknie jest na świecie.

Wszystko się zieleni, obsypuje kwieciem.

Nastała wiosna, budzi się wszystko do życia.

Małe przebiśniegi wychodzą z ukrycia.

Radość w głośnych ptasich ćwierkaniach – ĆWIR! ĆWIR! – wybrzmiewa.

Szczęśliwe są młode listki wzrastające na krzewach.

Jest słonecznie, pachnąco, otoczenie pięknieje.

A ja spacerując po parku, z radości się śmieję.

Rodzic rozmawia  z dzieckiem  w oparciu o tekst utworu. . Pyta: Jaka pora roku opisywana jest w wierszu?; Jak wygląda świat?; Czy podoba wam się ta pora roku?; Dlaczego świat wiosną jest piękny?; Co robił bohater w wierszu?; Jak się czuł?; Jak wy się czujecie, gdy wiosną spacerujecie po parku?

  •  „Rosnące listki” – zabawa zręcznościowa relaksacyjna. Dziecko otrzymuje niewielką

chustkę, siedzi na dywanie. Rodzic włącza spokojną muzykę. Zadaniem dziecka jest

zgnieść chustkę w kulkę i spróbować zamknąć ją w dłoniach tak, by nie było jej widać. Następni  powoli rozchyla dłonie i obserwuje, jak rosną listki – chustki w ich dłoniach. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.

Proszę wykonać kartę pracy nr .14 – ćwiczenie spostrzegawczości. Dziecko przyglądają się ogródkom Toli i Tomka. Uzupełnia nalepkami jeden z nich, aby oba wyglądały tak samo.

  • „Hiacynt” – praca plastyczna. Online www.kolorowankionline.net/kwiaty-w-doniczkachine
  •  

Temat: „Witaj wiosno” 02.04.2020

  1. „Wiosenne zgaduj-zgadula” –  Dziecko rozwiązuje zagadki E. Stadtmüller i Z. Dmitrocy.

zagadki, Ewa Stadtmüller

Idzie ku nam po łąkach

i cała jest w skowronkach.

W jaskółkach i w słowikach,

i w słońca ciepłych promykach.

(wiosna)

Szaro-bure kotki,

które wczesną wiosną

na gałązkach wierzby

nad potokiem rosną.

(bazie)

Te wiosenne kryją w sobie

listeczki lub kwiatki.

Te słodziutkie – nadzienie

z pysznej marmoladki.

(pączki)

zagadki, Zbigniew Dmitroca

Gdy ją gospodyni

z łupinek obiera,

często z jej powodu

łzy z oczu wyciera.

(cebula)

Mały, szary ptaszek.

Krótki ma dziób, niedługi ogonek.

Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek.

(skowronek)

 2. Hej, zielona żabko – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki.

3.  Proszę przeczytać dziecku wiersz pt. „Portret Wiosny” i poprosić, aby dziecko opisało  wygląd Pani Wiosny.

Portret Wiosny- D. Gellner

Oto wiosna na obrazku.
Grzeje uszy
w słońca blasku.
Kwiat jej zakwitł
na sukience,
i na ręce.
Szpak jej w bucie
gniazdo uwił
choć o gnieździe
nic nie mówił.
A na palcu
siadł skowronek
i wygląda
jak pierścionek.

4.„Suknia Wiosny” – zajęcia plastyczne. Dziecko ozdabia różnymi materiałami plastycznymi szablon sukienki. Następnie Rodzic daje dziecku kartkę z konturem głowy. Dziecko nakleja sukienkę, dokleja włosy z włóczki, uzupełnia obrazek – dorysowuje części twarzy.

  • Kolorowanka online, link: www.kolorowankionline.net/idzie-wiosna-2

3.Wiosenny głuchy telefon” – zabawa dydaktyczna

Temat: „ Zdrowie na wiosnę” 03.04.2020

  1. Zabawa w memory
  2. „Szczypiorek” – Proszę zaciekawić dziecko słuchaniem wiersza D. Gellner  

Włożyłam do ziemi cebulę:

wzeszły wtorek,

teraz mam w doniczce

zielony szczypiorek.

Jeżeli przyjdziecie do mnie mili goście

to mnie o szczypiorek

zielony poproście.

  • Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat szczypiorku, jego wyglądu, zapachu, smaku oraz wartości odżywczych.
  • „Zdrowe kanapki” – Proszę wykonać kanapki ze szczypiorkiem i oddać się degustacji kanapek ze szczypiorkiem. Proszę zadbać o przestrzeganie higieny i zasad bezpiecznej pracy.
  • Kolorowanka online /www.kolorowankionline.net/warzywa-z-ogrodu

Pozdrawiam życzę dzieciom i Państwu miłej zabawy. M. Materek