Witam po świętach i zapraszam Rodziców i dzieci do dalszej współpracy.
Środa 15. 04. 2020r. Temat: Pisanki, kraszanki, malowane jajka.
- Zapraszam do zabawy ruchowej zręcznościowej „Wyścigi jaj”. Rodzic wyznacza z dzieckiem drogę toru przeszkód. Dziecku daje łyżkę z plastikowym jajkiem (może być piłeczka pingpongowa lub jajo styropianowe). Zadaniem dziecka jest przeniesie „jajka” po wyznaczonej drodze do celu. ( zabawę należy powtórzyć kilka razy).
- Następna zabawa to walka kogutów. Rodzic i dziecko kucają, podnoszą dłonie do góry, przed klatkę piersiową i podskakując odpychają się dłońmi. Przegrywa ten kto straci równowagę i przewróci się na dywan ( staramy się dziecku dawać wygrywać).
- Zapraszam do przeprowadzenia zabawy dydaktycznej „Co jest w jajku?” . Przygotowujemy spodeczek i kładziemy na nim jajko. Omawiamy z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznajemy z określeniem skorupka i mówimy, do czego służy oraz czy jest twarda, czy miękka.
Następnie rozbijamy surowe jajko i pokazujemy dziecku, jak wygląda w środku.
Oddzielamy białko od żółtka i umieszczamy je na spodeczkach. Wyjaśniamy, jaką funkcję pełnią w jajku. Wspólnie z dzieckiem określamy ich konsystencję i kolor. Zapoznajemy dziecko z określeniami białko i żółtko. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą zmieszać. Następnie białko i żółtko są mieszane. Dziecko wyciąga wnioski. Swobodne odpowiada na pytania: Skąd się biorą jajka?; W jakiej postaci można je spożywać?. Na końcu można z dzieckiem spożyć jajko ugotowane na twardo lub zrobić pastę jajeczną ze szczypiorkiem.
- Proszę przygotować kartę pracy 18 ( KP2.18) – dziecko łączy skorupki pisanek w pary. Puste jajko ozdabia według własnych pomysłów.
„Malowane jaja” – praca plastyczna. Rodzic rozdaje dziecku kontur jajek oraz farby. Dziecko
wypełnia kontury jaj wg swojego pomysłu.
Czwartek 16.04.2020r.
Temat: Na świątecznym stole.
- Zapraszam do zabawy ruchowej z elementami liczenia „Kura znosi jajko”. Dziecko porusza się w rytm grany przez Rodzica np. drewnianą łyżką o garnek lub pokrywkę. Gdy Rodzic przestaje grać, dziecko zatrzymuje się i losuje kartonik z określoną liczbą kropek od 1 do 5, mówiąc: Kura znosi jajka. Ile ich zniosła?. Dziecko liczy kropki i mówi tyle razy „ko”.
- Ustawiamy w pokoju krzesła w slalom i chodzimy naśladując: kury, kaczki, indyki i kurczątka.
- Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania wiersza pt. „Na wielkanocnym stole –K. Kuzior-Wierzbowskiej i do przeprowadzenia swobodnej rozmowy na temat jego treści. Rodzic czytając wiersz, pokazuje ilustracje związane z jego treścią: babę lukrowaną, cukrowego baranka, dwa kurczaczki. Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe określenia: baba lukrowana, cukrowy baranek.
„Na wielkanocnym stole”- Katarzyna Kuzior-Wierzbowska
Stoją na stole baby lukrowane,
a między nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami,
bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.
Ale dwa kurczaki tej miski pilnują,
na baranka groźnie oba popiskują.
Więc mały baranek w inną stronę zmierza.
Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.
- Proszę przygotować kartę pracy 17 (KP2.17) – uzupełnianie obrazka brakującymi fragmentami, kolorowanie kurczaczka. Proszę przeprowadzić rozmowę na temat wyglądu stołu wielkanocnego.
Piątek 17.04.2020r.
Temat: W gospodarstwie.
- Zapraszam do zabawy ruchowej „Trzy kurki” –ilustrowanie ruchem treści utworu. https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY
- Druga zabawa przy piosence „ Dziwne rozmowy” .( Zabawę możemy powtórzyć kilka razy.)https://chomikuj.pl/ania.tarkowska/metodyka+przedszkolna/zabawy+muzyczne/piosenki/Dziwne+rozmowy,60238161.mp3(audio)
- Proszę zachęcić dziecko do wysłuchania wiersza „W gospodarstwie” –T.M. Massalskiej oraz rozmowy na jego temat.
„W gospodarstwie „- T. M. Massalska
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Proszę przeprowadzić rozmowę na temat wiersza. Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia
/ kot / pies? (dziecko po kolei naśladuje głosy zwierząt).
- Proszę przygotować kartę pracy W.32 „Układanka krowa” ( wyprawka z teczki ) ćwiczenie koordynacji
wzrokowo-ruchowej, rozwijanie spostrzegania figury i tła, doskonalenie umiejętności manualnych.
Życzę powodzenia i miłej zabawy M. Materek